Voorbewerking van een luidsprekerkast voor spuitwerk

Discussie over zelfbouw materialen voor luidsprekers

Voorbewerking van een luidsprekerkast voor spuitwerk

Berichtdoor ssassen » do jul 07, 2011 9:01 pm

Veel zelfbouwers werken hun luidsprekers zelf af, of laten deze afwerken bij een spuiterij. Met zelf voorbewerken kan je natuurlijk aardig besparen op de kosten van de spuiterij omdat daar verhoudingsgewijs veel tijd in gaat zitten voor de spuiter en je dus het arbeidsloon betaald, daarnaast kan jij natuurlijk véél meer tijd steken in een onberispelijke voorbewerking.

Niet iedere spuiterij is daar echter blij mee, omdat de hechting van de grondlagen en e.v.t. plamuur natuurlijk essentiëel zijn voor de hechting van de lagen erna. Ook is er altijd het gevaar dat de door de zelfbouwer gebruikte materialen (plamuur, spuitplamuur) de (2K) lak van de spuiterij niet verdragen, waardoor deze lagen opbranden en alles weer afgeschuurd moeten worden of er een sluitlaag opgezet moet worden. Kortom, overleg wel altijd even, of maak een proefplankje met de door jouw gebruikte verf/plamuur, en laat de spuiter daar even een proef op doen, zo voorkom je teleurstellingen

Mijn benadering bij het zelf voorbereiden van een kast voor spuitwerk is de volgende:

1) Volledig vlak schuren van het MDF met korrel 240 op een schuurblok.
2) Schuurstof verwijderen met een borstel/perslucht.
3) Gaten en kieren opvullen met 2K polyesterplamuur, dik opzetten.
4) Polyesterplamuur afschuren (240) met schuurblok zodat kieren en gaten vlak liggen met de ondergrond.
5) Schuurstof verwijderen met een borstel/perslucht.
6) Kast spuiten met Motip spuitplamuur, te vinden in de bouwmarkt/autoreparatie winkel.
7) Schuren met korrel 400 op een schuurblok om de ergste oneffenheden weg te schuren.
8 ) Kast voor de tweede keer spuiten met Motip spuitplamuur.
9) Schuren met korrel 400 op een schuurblok om de laatste oneffenheden weg te schuren.
10) Zo nodig stap 8 en 9 herhalen.

Hierna is de kast volledig strak en zijn alle kieren en gaten dicht en oneffenheden vlak geschuurd. Wil je echt een blijvend strak resultaat dan is het zaak om de kast zeker een week of twee te laten staan en dan nog eens na te lopen, zeker als deze kortgeleden in elkaar gelijmd is, je zal zien dat naden en kieren toch weer zijn gaan werken en weer vlak geschuurd moeten worden.

Daarna is de kast feitelijk klaar om op kleur gespoten te worden. Ik laat dit normaliter doen door de spuiterij omdat ik daar zelf de gereedschappen niet voor heb en een spuitbus niet het door mij gewenste resultaat laat zien. Wellicht zijn er echter andere c.q. betere methodes? Brand maar los zou ik zeggen ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
AudioForum.nl | Hét zelfbouw audio forum van de Benelux
ssassen
AudioForum Beheerder

Re: Voorbewerking van een luidsprekerkast voor spuitwerk

Berichtdoor DonQ » do jul 07, 2011 9:16 pm

Na stap 5/ neem ik het hout meestal nog af met een licht vochtige schone doek. Je haalt er dan nog aardig wat schuurstof af. Door het kleine beetje vocht komen de houtvezeltjes ook nog wat omhoog en gaat het hout wat je dichtgedrukt hebt met schuren ook weer open staan waardoor de volgende grondlaag beter hecht, vooral bij gewoon hout en multiplex. Wel een uurtje goed laten drogen na het afnemen.

Zelf gebruik ik eigenlijk nooit spuitplamuur maar een goede grondverf. Mijn kasten zijn wel vlak genoeg van zichzelf :mrgreen:
Peter de Jong

Afbeelding
DonQ

Berichtdoor Leeuwarden » di jul 19, 2011 9:33 am

Uiteraard ben ik al aan het vooruitdenken om mijn vloerstaandertjes ook van een kleurtje te voorzien. Lijkt mij dat Sander's stappen plan goed werkt voor kleine kasten en dan doel ik voornamelijk op stap 6 en 8.

Heel vaag borrelt er in mijn achterhoofd nog altijd de wens om zelf eens te spuiten. Ik denk dat het idee al struikelt bij de eerste stap: maken van een spuitcabine.
Die zou in de garage moeten komen en dan ook nog van het simpelste soort: een soort tent van plastic waarin gespoten kan worden en die groot genoeg is om om je voorwerp heen te lopen. Aan en afvoer van lucht zal op geheel natuurlijke wijze moeten verlopen. Utopie? Of het proberen waard?
Leeuwarden
AudioForum Moderator

Berichtdoor DonQ » di jul 19, 2011 9:54 am

Leeuwarden schreef:Die zou in de garage moeten komen en dan ook nog van het simpelste soort: een soort tent van plastic waarin gespoten kan worden en die groot genoeg is om om je voorwerp heen te lopen. Aan en afvoer van lucht zal op geheel natuurlijke wijze moeten verlopen. Utopie? Of het proberen waard?

Heb je een duikpak met persluchtflessen? Dan zou je dat kunnen doen met dat formaat kasten. Anders zou ik mij maar beperken tot kleine versterker kastjes en spuitbus :mrgreen:
Peter de Jong

Afbeelding
DonQ

Berichtdoor MechanicalAnimal » di jul 19, 2011 9:55 am

Proberen waard! Opzekers! dat idee is al vaker geopperd op diverse fora, zowel audio, meubelmakersfora, hobbyautorestaurateurs en RC-hobbyisten die airbrushen etc.

men neme een zwik balken en timmert een kooi, deze omspan je met afdekfolie dat je normaliter over je meubels trekt bij het schilderen.

In de hoeken van de cabine plaats je emmers water en je kunt natte doeken ophangen, deze trekken het stof aan.

En net voordat je wilt gaan beginnen kun je met een fijne nevel zoals uit een plantenspuit de lucht bevochtigen zodat het laatste stof neerslaat.

edit:

google maar eens op "DIY spray booth" / "DIY paint cabin" en aanverwante termen :).
MechanicalAnimal

Berichtdoor DonQ » di jul 19, 2011 10:42 am

Ja, er wordt wat afgeknutseld en geprutst.

Maar zonder goede adembescherming gaat het toch niet goed. Met een simpel stofmasker en zelfs met een koolstofmasker ben je er beslist niet. Je hebt gewoon goede afzuiging naar buiten toe nodig. Ik heb lang geleden zo'n spuitcabine gebouwd en daarvan was de hele achterwand van geperforeerd staalplaat met daarachter een aantal ventilatoren naar buiten toe.

Als je dit niet echt voor je plezier of regelmatig gaat doen, ben je denk ik toch goedkoper en beter af door het een professionele spuiter te laten doen. Prijzen kunnen enorm variëren bij de diverse spuiters.
Peter de Jong

Afbeelding
DonQ

Berichtdoor Arno » di jul 19, 2011 11:18 am

En een afzuiging is er niet alleen voor je gezondheid, ze zorgt er ook voor dat de spuitnevel wordt afgezogen en niet terugslaat op je werkstuk.
Arno

Berichtdoor Leeuwarden » di jul 19, 2011 9:14 pm

Hmmmm, eigenlijk precies wat ik al verwacht had. Moet wel zeggen dat ik een duikfles heb. Hij is zelfs net gekeurd... Maar goed...
Leeuwarden
AudioForum Moderator

Keer terug naar Luidspreker zelfbouw materialen